VšĮ Vilniaus švietimo pažangos centras įgyvendina Vilniaus miesto savivaldybės finansuojamą projektą „Vilniaus pokyčių mokyklos“, kuriame dalyvauja dešimt Vilniaus miesto mokyklų, siekiančių pokyčių savo pačių įvardintose srityse ir parengusių pokyčių planus iki 2023 m. gruodžio mėnesio pasirinktoms mokinių pasiekimų gerinimo sritims, siekiant mokinių pažangos. Penkios projekte dalyvaujančios mokyklos – šv. Kristoforo progimnazija, „Žiburio" ir Filaretų pradinės mokyklos, Vilniaus Verkių mokykla-daugiafunkcinis centras ir kiek vėliau prisijungusi Volungės darželis-mokykla pasirinko išbandyti ir nuolatinio tobulinimo metodiką (angliškai Continuous Improvement). Mokyklos pasirinkusios taikyti šią metodiką savo mokyklose siekia gerinti ugdymo kokybę, mokinių pasiekimus, jų socialinę ir emocinę gerovę.
Nuolatinio tobulinimo metodika yra taikoma Jungtinėse Amerikos Valstijose, Nyderlanduose. Vilniaus miesto projekto mokyklas, pasirinkusias įgyvendinti nuolatinio tobulinimo metodiką, nuolat konsultuoja lektorė iš Nyderlandų - Marijke Broer. Ji yra sukaupusi ilgametę patirtį taikant šį modelį Nyderlandų mokyklose, taip prisidedant ugdyti atsakingus už save mokinius.
Įgyvendinant nuolatinio tobulėjimo metodiką, mokykla, kaip organizacija, turi įtraukti visus darbuotojus, komandą, mokinius į mokyklos, klasės tobulinimą per nuolatinį organizacinių procesų kokybės gerinimą. Įgyvendinant šią metodiką labai svarbu laikytis šešių strategijų:
- Bendra lyderystė visuose mokyklos lygiuose.
- Mokyklos vadovybės, komandos ir tėvų įtrauktis į aiškios vizijos ir aiškios tobulinimų įgyvendinimo krypties formavimą.
- Misijos, vizijos, esminių vertybių ir tikslų komunikacija organizacijoje naudojant koncepciją „Vienas planas, vienas lapas“.
- Sistemos derinimas: nuolatinio tobulinimo visuose lygiuose lotoso (Lotus) diagrama organizacijai.
- Matuoti reikia tai, kas svarbiausia.
- Visos komandos įtrauktis į nuolatinio tobulinimo pastangas (niekas nepabėgs nuo nuolatinio tobulinimosi!).
Po vienerių mokymosi ir praktinių išbandymų metų, atstovai iš mokyklų, kurios įgyvendina nuolatinio tobulėjimo metodiką, lapkričio viduryje išvyko į Nyderlandus praktiškai susipažinti ir pasimokyti šios metodikos subtilumų, mokyklose kurios šioje šalyje jau turi ilgametę patirtį. Stažuotės metu buvo aplankytos kelios pradinės mokyklos, pagrindinė, profesinė ir specialioji mokykla.
Pirmoji aplankyta Basisschol Op de Wieken (Tollebeek) pradinė, protestantiška mokykla, kurioje mokosi 5-12 metų mokiniai. Mokykla neseniai renovuota, gražiai ir funkcionaliai įrengta, erdvi. Be klasių ir kabinetų, yra du jaukūs kambariai, kuriuose mokiniai gali ramiai dirbti savarankiškai. Visos šios erdvės aktyviai naudojamos ugdymo formoms. Kita pradinė - Basisschol De Heggerank (Heijen), kurios visa bendruomenė labai svetingai pasitiko Lietuvos delegaciją. Visa mokykla šventiškai nusiteikusi, papuošta lietuviška ir olandiška atributika. Mokykla, šiuolaikiška, inovatyvi. Apsilankius Basisschol De Heggerank pradinėje mokykloje kalbantis su mokytojai kalbėta ne tik apie nuolatinio tobulėjimo metodika, bet kalbėta kalbėta apie tai, kad ateitis, kurioje gyvens, mokysis ir dirbs mūsų vaikai, nuolat vystosi ir atsinaujina, mūsų, kaip pedagogų darbas – paruošti vaikus mokymuisi visą gyvenimą nuolat besikeičiančiame pasaulyje. Trečioji pradinė mokykla - Basiishool Noorderlicht (EA 's-Hertogenbosch) siekia, kad kiekvienas mokinys gali leistis į atradimų kelionę. Mokykloje sukurta novatoriška personalizuoto mokymosi sistema, taikomi nauji mokymosi metodai, priemonės ir kt. . Mokiniai mokosi tam tikrose sukurtose edukacinėse erdvėse - „Miškas“ (1-2 grupės), „Vandenynas“ (3-4 grupės), „Kopa“ (5-6 grupės) ir „Uola“ (7-8 grupės). Taip pat buvo aplankyta kitokio tipo mokykla, tai Berechja college (Urk). Ši mokykla įgyvendina profesinį vidurinį ugdymą (VMBO). Mokykloje mokosi 12-15 metų mokiniai, mokslai trunka 4 metus. Mokinių pasirinkimo galimybės - pagrindinės profesines studijos, išplėstinės profesinės studijos ir akademinis mokymasis. Mokinių pradinės mokyklos pasiekimai lemia, tolimesnes mokymosi pasirinkimo galimybes. Stažuotės pabaigoje lankytasi Professor Burgerschool (Amsterdame), tai valstybinė specialiojo ugdymo mokykla. Šioje mokykloje mokosi mokiniai nuo 2,5 iki 13 metų, kurie sunkiai girdi, dėl ko gali būti tolimesni mokinių vystymosi raidos sutrikimai (kalbos, socialinių / emocinių, kognityvinių, sensomotorinių ir akademinių įgūdžių). Mokykla maža, joje mokosi tik 65 mokiniai. Maždaug 30 iš jų turi klausos negalią ir gauna konsultacijas regiono (specialiosiose) pradinėse mokyklose. Mokykla suskirstyta į tris sektorius kur mokosi skirtingų amžiaus grupių mokiniai. Professor Burgerschool mokykloje gyvena labradorų veislės, hipoalerginis šuo, vardu Pip. Dėl savo elgesio ypatybių itin tinka kaip kontaktinis šuo. Darbuotojai teigia, kad mokyklinis šuo turi raminamąjį poveikį, su juo galima prisiglausti ir užmegzti sunkius pokalbius. Ji suteikia besąlygišką meilę ir didina mokinių pasitikėjimą savimi.
Visose aplankytose mokyklose yra taikomas nuolatinio tobulėjimo metodas. Bendraujant su mokyklų atstovais nuolat buvo akcentuojama, kad norint gauti riekiamus rezultatus turi įgyvendinti šį metodą visa mokykla kaip bendruomenė. Pabrėžta, kad laikomasi susitarimų. Pirmiausia nustatomos pagrindinės taisyklės (jų būna ne daugiau nei 5–6), dėl kurių mokiniai, nepriklausomai nuo amžiaus, pasirašo susitarimą, kurie yra pakabinami klasėje, duomenų lentoje, gerai matomoje vietoje. Taip pat paminėtos priemonės, kurios bus naudojamos sekti pažangai. Tada prasideda svarbiausi darbai, kiekviena savaitė skiriama vis kitai taisyklei, kuri būna suformuluojama mokytojo, vėliau įgyvendinama ir vertinamas jos taikymas. Išmokę taisyklę mokiniai „kyla“ per lygius nuo 0 iki 10, stebima pažanga. Mokinių pasiekimai kaupiami mokinio pasiekimų aplanke. Klasės tikslai yra iškabinami duomenų lentoje, o asmeninius tikslus mokiniai užsirašo savo aplankuose. Duomenų lenta lankytose mokyklose atrodė įvairiai, bet pagrindiniai elementai yra tie patys – taisyklės, vizija, tikslai, pliusai ir deltos (graikiškas simbolis tobulėjimui). Tai mokinių ir mokytojų rezultatas. Mažesni mokiniai pliuso ženklą pakeitė į šypsenėlę, deltos – neutralus (bet neliūdnas) veidelis, o vietoje žodžių situacijoms nupasakoti pasirenkami paveikslėliai. Kiekvienas vaikas pažymi savo nuomonę dėl konkrečios situacijos. Rezultatų apibendrinimui organizuojamos konferencijos, kurioms vadovauja mokiniai, bet visada dalyvauja ir mokytojai, kurie gali pakomentuoti, įsiterpti, jie nekalba apie mokinius, o kalba su jais. Sudaroma galimybė kartu spręsti problemas, siūlyti sprendimus, esant reikalui keisti situaciją. Mokytojai mokinių atsiliepimus gali naudoti planuodami kitas veiklas. Klasės susirinkimuose mokiniams suteikiama galimybė pasisakyti, jie patys juos veda. Mokiniai pristato, analizuoja duomenis (pavyzdžiui, diagramas su mokymosi rezultatais), pristato problemas. Mokiniai būna susikoncentravę į sistemingą, mokslišką problemos sprendimą.
Esame dėkingi nuolatos mus lydėjusiai Marijke Broer, kuri puikiai parodė nuolatinio tobulėjimo metodo praktinį taikymą Nyderlanduose, mus drąsino, provokavo diskutuoti, ieškoti geriausių sprendimo kelių. Džiaugiamės puikia galimybe pabuvoti ir susipažinti su Nyderlandų mokyklomis, kurios įgyvendina nuolatinio tobulėjimo metodiką. Gerąja patirtimi dalinsimės su savo bei kitų mokyklų kolegomis.
Straipsnio autorius Šarūnas Gerulaitis, Vilniaus Verkių mokyklos-daugiafunkcinio centro direktorius
-
- Paskelbta: 2022-07-04
- Kategorija: Didžiuojamės
-
- Paskelbta: 2022-06-02
- Kategorija: Didžiuojamės
Pelėdžiukų ir Drugelių gr. mokytojos dalinasi gerąja patirtimi. -
- Paskelbta: 2022-04-26
- Kategorija: Didžiuojamės
3 klasės mokinės dalyvavo konkurse. -
- Paskelbta: 2022-04-25
- Kategorija: Didžiuojamės
Pelėdžiukų gr. vaikai - nominantai!