Savarankiškas vaikų veiklos planavimas? Misija įmanoma!

  • Paskelbė : Julija Nugarė
  • Paskelbta: 2022-02-02
  • Kategorija: Didžiuojamės

Kaip paskatinti vaikus savarankiškai ir atsakingai rinktis veiklas, kurias ne tik noriai atliktų, bet ir dienos pabaigoje reflektuotų? Ar įmanoma sužadinti vaikų norą ir atsakomybės jausmą pasirinkti ne tik patinkančią veiklą, bet ir tą, kuri jam sekasi sunkiau? Kaip teisingai suteikti vaikui laisvę pareigingai rinktis tam tikrą veiklą, kad jis pasiektų savo išsikeltą tikslą ir jį gebėtų įvertinti?

Šiuolaikiniams vaikams labai svarbi priemonių įvairovė, ugdymosi vietos pakeitimas, netradicinės veiklos ir, žinoma, IT naujovės. Mokytojams ir tėvams svarbu, kad vaikas augtų savarankiškas, atsakingai ir iki galo atliktų jam skirtas užduotis, gebėtų kritiškai mąstyti ir mokėtų reflektuoti. Ar įmanoma suderinti vaiko ir suaugusiųjų lūkesčius? Tikrai taip. Tik svarbu nebijoti ieškoti naujų ugdymo(si) priemonių, atrinkti tai, kas naudingiausia vaikui, ir gebėti naujais atrinktais įrankiais praktiškai naudotis.

Vilniaus Volungės darželis-mokykla nuo rugsėjo į ugdymą(si) integravo savarankišką vaikų veiklos planavimą, apie kurį norėtume pasidalyti plačiau. Grupėje numatėme vietą, kurioje vaikų akių lygyje įrengėme dienos planavimo lentą. Vaikus ji iškart sudomino, kokia gi jos paskirtis?

Paklausėme vaikų: „Ar jūs norėtumėte patys planuoti savo dieną darželyje? Nuspręsti, ką šiandien veiksite, kokias veiklas pasirinksite?“ Vaikams ši mintis patiko. Kai kurie sakė, kad jie jau planuoja savo dieną, yra susiplanavę, kad vakare eis į kirpyklą. Bet galiausiai išsiaiškinome, kad dieną suplanavo tėveliai, o ne pats.

Taigi vaiko dienos planavimo priemonė patogiai išdėstoma magnetinėje lentoje, kurioje vertikaliai pažymėtos 5 savaitės dienos, horizontaliai išdėstomas visų grupės vaikų vardų sąrašas ir šalia padedamos daugkartinio naudojimo kortelės su 5 skirtingų veiklos erdvių logotipais. Kiekvienas logotipas turi tam tikrą reikšmę, kurią esame aptarę su vaikais. Ramaus skaitymo, gamtos tyrinėjimo, loginių žaidimų, meninės veiklos kampeliai ir mobilus informacinių technologijų kampelis.

Kadangi mūsų grupė yra suskirstyta į 5 veiklų erdves, todėl ir pagaminome 5 veiklų pasirinkimo korteles, kurias vaikai su magnetu pritvirtina lentoje, atitinkamoje vietoje prie savo vardo ir savaitės dienos.

Kiekvieną rytą vaikai atėję į grupę planuoja savo dieną, kokią veiklą išbandys. Iš 5 galimų erdvių logotipų renkasi vieną (per 5 dienas vaikas išbando visas 5 veiklas). Ugdytiniai savarankiškai planuoja ir pasirenka savo dienos plano įgyvendinimo laiką. Kasdienės ugdomosios pedagogo suplanuotos veiklos nesikeičia, vaikai savo planą įgyvendina laisvu laiku. Dažniausiai iš karto atėję ryte arba po pietų poilsio – vakare.

Pedagogo vaidmuo pradžioje paskatinti, paaiškinti, o vėliau tik stebėti ir kartais priminti. Taip ugdomas pasitikėjimo vaikais ir atsakomybės jausmas.

Kai kiekviena veiklos erdvė išsikvepia, pedagogai įneša į kiekvieną erdvę kažką naujo. Meninės veiklos kampelį papildėme molbertais, drobėmis tapymui. Gamtos tyrinėjimo erdvę – gamtoje rastomis gėrybėmis, tokiomis kaip samanos, akmenukai, plunksnos, kempininiais grybais, vabzdžių muliažais ir t. t.

Pagrindinės savarankiško vaikų planavimo naudos

  • Motyvuoja siekti tikslų, asmeninių pasiekimų.
  • Suteikia galimybę savarankiškam ir individualiam pasirinkimui veikti.
  • Skatina vaikus išbandyti save kitose veiklose.
  • Moko pasiruošti pasirinktai veiklai.
  • Ugdo atsakomybės jausmą įgyvendinant dienos pasirinktą planą.
  • Skatina reflektuoti, lyginti veiklas tarpusavyje.
  • Ugdo vaikų savarankiškumą, kūrybiškumą, pareigingumą.
  • Suteikia laisvę rinktis ir būti atsakingam už pasirinkimą.
  • Skatina vaikus įvertinti savo išsikeltus dienos tikslus.

Rekomenduojami žingsniai siekiant įgyvendinti veiklos planavimą

Veiklų erdvės

  • Pasirinkti grupėje turimas veiklos erdves, tik jas patobulinti, įnešti naujovių, p: ramybės erdvėje įrengti garsinių pasakų vietą, gamtos tyrinėjimo erdvėje parūpinti gamtinių medžiagų, tinkamų tyrinėjimui.
  • Sukurti naujas netradicines erdves, kurių grupėje dar nebuvo, pvz.: „Paštas“, kuriame vaikai galėtų parašyti ar nupiešti laišką draugui, mokytojai ir „išsiųsti“ į pašto dėžutę.

Planavimo vieta

  • Apgalvoti, kurioje grupės / rūbinėlės vietoje pakabinsite priemonę, skirtą vaikų veiklai planuot
  • Vieta turi būti lengvai vaikams pasiekiamoje vietoje.

Planavimo apipavidalinimas

  • Pagal savo grupės vaikų amžių apgalvoti dienos planavimo sudėtingumą.
  • Kuo vyresni vaikai, tuo planavimas sudėtingesnis (daugiau veiklų).

Bendradarbiavimas su tėvais

  • Norint patobulinti, atnaujinti turimas erdves ar sukurti visiškai naujas, labai rekomenduojame į erdvių kūrimo procesą įtraukti tėvelius.
  • Išaiškinus tėvams dienos planavimo principą ir naudą vaikams, pasidomėti, ar ugdytiniai neturi namuose jiems nereikalingų, bet pedagogams naudingų priemonių, pvz., molbertas ar mediniai voleliai į meno erdvę, ausinės į ramybės kampelį klausytis pasakų ir pan.

Volungės darželio-mokyklos mokytojos rekomenduoja visiems pedagogams dirbant su vaikais nuo ankstyvojo iki priešmokyklinio amžiaus išbandyti šį vaikų savarankiškumą, pareigingumą ir kūrybiškumą skatinantį metodą. Tik išbandę praktikoje galėsite įsitikinti, kad vaikų veiklos planavimas turi didžiulės naudos. Linkime sėkmės!

 

Straipsnio autoriai: 

Violeta Pobedonosceva,Vilniaus Volungės darželio - mokyklos priešmokyklinio ugdymo vyr. mokytoja.

Viktorija Masiulianec, Vilniaus Volungės darželio - mokyklos priešmokyklinio ugdymo mokytoja.

Informacijos šaltinis:

www.svietimonaujienos.lt


 

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Naujienos
  • Valgiaraštis